Kundservice: 08:00-20:00 - Tel: 020-899558

Kvicktest Frågor & Svar:

E-hälsomyndigheten och Covidbevis

  • Vi är anslutna till E-hälsomyndigheten samt anslutna deras tjänst Covidbevis där våra testresultat registreras för utfärdande av ett testbevis som kan användas för att resa inom EU samt andra länder, som godkänner dessa unika QR koder och intyg.
 
Är Kvicktest Antigen med på EU’s nya RAT lista?

  • Ja– Alla våra tester är Folkhälsomyndigheten godkända, samt med på Europas nya Rapid Antigen Test lista för godkända tester till reseändamål inom EU, samt FDA Approved för resor till USA.
 
Vad är ett antigentest och när kan jag ta det?

  • Ett snabbtest som påvisar en pågående infektion av viruset COVID-19 inom ca 15 minuter. Vill du resa inom EU eller veta om du har en pågående COVID-19 infektion, är detta test perfekt för dig att ta. Testresultatet gäller i 48 timmar.
 
Hur pålitligt är testet?

  • Vårt Kvicktest Antigentest har ett av marknadens bästa Sensitivitet, Tillförlitlighet och Specificitet med upp till 99,7%.

 

Vad är ett antikroppstest och när kan jag ta det?

  • Detta test visar inte om du har en pågående COVID-19 infektion. Om du tidigare haft COVID-19 och vill veta om din kropp bildat antikroppar mot viruset och du på så sätt blivit immun, är detta ett bra alternativt test för dig att ta. Testresultatet är giltigt i 48 timmar.

 

Vad är ett PCR-test?

  • Ett snabbtest som påvisar en pågående infektion av viruset COVID-19. De flesta länderna utanför EU kräver PCR-test för inresa. Testresultatet gäller i 72 timmar. Mer information om vad för test som krävs i landet du reser till hittar du här: https://swedenabroad.com

Jag vill testa mig, men…

Måste jag boka tid för att testa mig hos er?

  • Nej, det finns även drop-in i mån av tid, du behöver dock registrera dina personuppgifter på vår hemsida på plats i sådana fall, för att vi ska kunna ta del av dina personuppgifter i vårt journalföringssystem, samt skicka ut testresultat och reseintyg digitalt i efterhand.
 
Jag har fått dubbeldos av vaccinet, kommer detta påverka resultatet av testet?
  • Nej, resultatet påverkas inte, då våra tester upptäcker aktiv infektion eller igenomgången infektion av just viruset SaRs-CoV-2.
 
Jag har fått dubbeldos av vaccinet men vill testa mig, vilket test rekommenderar ni?
  • Antigentest för aktiv infektion av COVID-19 viruset, samt möjligtvis antikroppstest för att se om doserna har haft effekt
  • Jag har symptom, kan jag testas ändå?
  • Ja, vi utför tester oavsett om du har symptom eller inte, då vi alltid har hygien och säkerhet i åtanke när det gäller skyddsutrustning vid varje besök.
  • Vad händer om jag testar positivt?
  • Om ditt test är positivt så anmäler vi det till SmiNet. Du kommer även få ta del av de riktlinjer som gäller vid positivt test.
  • Jag saknar svenskt personnummer. Hur gör jag?
  • Vi kan utföra testet även om du saknar svenskt personnummer.  Skriv gärna in följande: Årstal, Månad, Dag därefter fyra nollor – dvs. ÅÅÅÅMMDD0000
 
  • Jag vill inte testas i näsan, kan jag testas ändå?
  • Det går bra att testas från endast svalgen eller från endast näsan, men du som patient bör veta att resultatet blir mindre tillförlitligt.
 
  • Mitt barn behöver också testa sig, tar ni emot barnpatienter?
  • Ja, från och med 2 år med målsmans närvarande.
 
  • Vi är flera personer från en arbetsplats. Har ni möjlighet att testa personal på en arbetsplats?
  • Ja, är ni en större grupp personer eller en arbetsplats som önskar testa er personal så har vi möjlighet att hjälpa er med det. Kontakta oss via telefonnummer 0761979789 eller via e-post [email protected] för mer information och bokning.

Jag har nu bokat…

  • Vad behöver jag ta med mig till era Testcenters?
  • Giltig ID-handling som t.ex pass, körkort eller ID behövs när du ska testas på våra testcenter.
  • Jag har råkat skriva in fel namn/passnummer/personnummer/E-mail.
  • Kontakta kundservice, så hjälper de er och ändrar det omedelbart.
  • Tiden passar inte, hur bokar jag om?
  • Kontakta kundservice, så hjälper de er och ändrar det omedelbart på telefonnummer: 020-899858 & på mail: [email protected] 

Jag har nu testat mig…

  • Hur får jag Resultatet och mitt Reseintyg?
  • Du får provresultatet / läkarintyg, kvitto och reseintyget på din E-mail.
  • När kommer resultatet?
  • Har du gjort ett antigentest eller ett antikroppstest får du svaret inom ca 15 minuter. Har du tagit ett PCR-test tar det ca. 1-8 timmar i alla våra testcenters, med senast svar dagen därpå vid hög belastning. 
  • Jag har inte fått mitt testresultat, reseintyg eller bokningsbekräftelse på min E-mail.
  • Titta i skräpposten samt dubbelkolla att du stavat din E-mail rätt. I detta fall kommer du behöva ett alternativt mail.
  • Går det att få Reseintyget på olika språk?
  • Alla certifikat utfärdas på Engelska så att de kan användas internationellt, med läkarsignering. 
  • Kan jag få mitt testresultat utskrivet på papper?
  • Vi skickar ut resultatet och reseintyget digitalt via E-mail, vilket gör det smidigare och snabbare. Covidbevis får du även skickat till din digitala myndighetsbrevlåda så som t.ex Kivra.
  • Vad innebär det att få ett Reseintyg?
  • Reseintyg får du när du har testats hos oss, och gäller för resande till de länder som accepterar provresultat som kommer från Antigentester.

Snabbtester kan bidra till minskning av spridningsrisk vid vidtagna åtgärder enligt Folkhälsomyndigheten.